Avsnitt 3 – Braid & Brunlöf


Äntligen, avsnitt 3 är Här!
Denna gång fördjupar vi oss i indiepärlan Braid och gästas av podradioprofilen Anders ”RetroResan” Brunlöf!

OBS SPOILERVARNING! OBS
Vi kommer diskutera handlingen och olika teorier om hur slutet kan tolkas, så var förberedd på det.

Länkar & Musik

Bästa scenen ur Charlie Chaplins Moderna Tider

Coheed and Cambria : In Keeping Secrets of Silent Earth: 3

10 reaktion på “Avsnitt 3 – Braid & Brunlöf

  1. Jättebra avsnitt igen! Kanske lite för långt för min smak, men det var ju Anders fel. 😉
    Bra diskussioner! Själv såg jag inget mer djup än att jag skulle rädda en prinsessa ända tills i slutet då jag insåg att jag var den onda. Det djupet var tillräckligt för mig. Jag tyckte de vackra vyerna, den fantastiska musiken och de kluriga problemlösningarna var tillräckligt för att göra spelet till en av de bästa jag spelat. Allt annat var en stor bonus!
    Jag har ju turen att känna båda er två privat. Jag kan inte låta bli att undra varför jag och Peter som annars är två människor som är djupa och tänker alldeles för mycket INTE såg djupet i spelet, medan Mattias som annars inte är djup gjorde det. Har ni någon teori om det?
    Återigen.. Mycket bra avsnitt! Intressanta diskussioner! Fantastiskt roligt påskägg! Och tack Peter för att jag än en gång fick skratta åt när du säger Bros, Bros, eller Brows!! 🙂

  2. Ang. Kickstarter och crowdfunding:

    Många, om än inte deltagarna i denna podcast, glömmer bort att crowdfunding finns utanför Kickstarter; men Kickstarter är för crowdfunding vad Google är för sökmotorer, och verbet är inte långt borta.
    Videospels-boomen, som Double Fine startade, har dock bidragit till en del utveckling inom den scenen. Kickstarter håller på att se över sitt användaravtal för projekt och nya tjänster har startats.

    Våra värdar berör det att om man låter folk förköpa titlar så kommer de att ha åsikter om hur den slutgiltiga produkten skall se ut. Det kommer ingen titel undgå, med tanke på att det även sker när slutkunden inte ens är inblandad förrän spelet är släppt kommer det antagligen aldrig att försvinna heller. Men har de mer att säga till om för att de släppt pengarna tidigare än innan release-datumet? Projekten är ganska ointelligenta om de inte använder sina ”backers” för att förbättra sin produkt, men kan de göra hur de vill? Double Fine säger ju enbart att de skall göra ett point-and-click och det kan låta väldigt öppet, men de låser fortfarande in sig i ett hörn som deras fans och kunder kommer känna igen sig i och som de inte kommer kunna gå för långt ifrån. Oavsett om det blir fantasy, sci-fi, pirater, bowling, eller vad-som så måste de levererar ett point-and-click och det måste vara ett Double Fine-spel. De har historiken för att folk skall förlita sig på att det räcker som beskrivning.

    Men vad händer med resten då? De som inte har en historik att visa upp?
    De får förlita sig på annat, helt enkelt. Bästa saken de kan göra är att visa upp en fungerande prototyp. Republique var ett bra exempel på det, de visade upp exakt vad för typ av spel de ville göra med hjälp av pre-alpha footage och proof-of-concepts. Och även om de klarade gränsen så var det inte långt ifrån att de missade sitt mål. Nu är det det dock bara att vänta på att de skall visa upp en färdig produkt.

    Men det finns fler fallgropar än så.
    Oculus Rift, ett system för ett 3D-headset, blev väldigt väl mottaget. Men frågan är om alla som backade projektet ens visste vad det var som de backade? Det framgick tydligt i texterna och beskrivningen, men många hoppades nog på en färdig produkt istället för det som projektet faktiskt handlade om; vilket var en test-version. Ja, headsetet fungerar, men du får sätta ihop och koppla in det själv. Och då snackar vi inte bara att följa IKEA-instruktioner, det som levererades (om du backade med tillräckligt mycket) var alla komponenter för att löda och konstruera ett eget headset. Det är därför många av de testvideos som finns med Rift ser ut att vara väldigt inkompletta konstruktioner med silvertejp och liknande. Men personerna bakom Oculus Rift kan knappast hållas ansvariga för att människor inte kan läsa.

    En annan fallgrop, som våra värdar tog upp, är t.ex. om någon påstår sig att de skall göra ett Syndicate så kommer folk förvänta sig ett isometriskt RTS, men det finns ingen garanti för det.
    Även här tycker jag att det är lite människornas egna fel då de väljer att backa något utan att de har någon information. Som exempel så backade jag Shadowrun-projektet utan att ha någon direkt aning om vad det skulle bli för spel. Det är förvisso ingenting jag ångrar, utan då backade jag mer ett spel baserat på Shadowrun-universumet än ett specifikt spel.

    Vad gör man åt dessa fallgropar då?
    Kickstarter är en av dem som sett att det finns problem med den här boomen och de håller på att se över sina regler när det gäller just videospel; för att få starta ett projekt så måste vissa kriterier vara uppfyllda och viss information måste finnas tillgänglig.
    I de nya reglerna så hade t.ex. inte första projektet för Star Command, ett strategispel för iOS, fått påbörjas då deras budget inte höll. Ekonomin bakom projekt måste presenteras bättre och redovisas att den klarar sig på de summorna som efterfrågas, för Kickstarters användare är ändå, på ett omväga sätt, Kickstarters kunder. Om deras projekt inte kan leverera så kommer de förlora sina användare; även om de i slutändan inte har någonting med något annat än insamlings-delen av projekten att göra.
    Det finns även alternativ. Ulule, en annan crowdfunding-plattform, har tagit steget till att skapa en plattform helt dedikerad till videospel, Gamesplanet Lab, där de kommer hålla ett större granskande öga på kvalité; inte vem som helst kommer få använda plattformen till vadsomhelst.

  3. Härlig jävla podcast! Jag känner på mig att eran podcast har potential att bli riktigt bra med tiden. Nu för tiden är det många som skapar podcasts men många saknar den där kemin mellan varandra i programmet. Det verkar ni ha!
    Lite åsikter:

    – Volymen mellan er alla som pratar är bra balanserad men hela ljudfilen i sig är sedan väldigt låg. Ha en riktig låt som referens och se hur högt den låter i jämförelse med erat snack innan ni exporterar ut den slutliga filen. Avsnitt 3 är väldigt mycket lägre än avsnitt 2 t.ex.

    – Släng in lite bakgrundsmusik. Bara något som spelas i bakgrunden innan ni börjar snacka om spelet. Alltid lite trevligt!

    Ingenting är perfekt från början men det kan bara bli bättre om man bara ger sig fan på det.

    Kör på grabbar och hoppas vi ses på kommande spel-mässor! Det vore sketa sköj!

    //Victor Clausson – Revansch!

  4. Riktigt najs avsnitt och kul att ni babblade så mycket om mig och att Anders kände igen mig. Kan man kalla sig själv kändis om en podcastlegend namedroppar en i en podcast?!!

    Anders var riktigt trevlig i det här avsnittet och jag har absolut ingenting emot att det blir lite långt. Det är bara kul.

    Och Braid är ett fantastiskt spel. Jag hade inte klarat det innan jag började lyssna på avsnittet, men nu blev jag så ruggigt sugen att jag startade igång det igen och nu har jag klarat det. Ett makalöst bra spel!!

    Keep on rolling the big fat stone and entertain all my day with your amazing snack about games!!

  5. Har lyssnat på halva igår kväll å kan bara säga, vrf har jag inte lyssnat på podcast innan. Satt å skratta rätt högt ibland medans tjejens satt å kolla på Kockarnas kamp jämte mig i soffa (måste vart störande). Som Anders säger så är ju Super Metroid ett måste i boken, kan inte påstå att det är överdriviet svårt dock. Minns när jag spela det på snes när det kom, gick alltid ner varje morgon 1 timma innan vi gick till skolan ”mellanstadiet” för att spela lite mer SM, dock palla jag inte trycket efter slutbossen å börja gråta ^^ Min kusins farsa fick klara den sista biten men efter det så har jag gjort det själv ett par gånger. Braid låter mycket intressant efter detta, för bilderna å videon på steam var inte så lockande 😛 Får ta å lyssna på 1 å 2a poden snart efter jag klar med 3an 😀 Ni e grymma Dreter å Bob 😀

  6. Tjo!

    Riktigt starkt avsnitt grabbar. Trevligt att se Major Brunlöf af Retroresanarmén i avsnittet, han verkar verkligen ha en förmåga att få avsnitten längre som sagt.

    Verkar enbart vara jag på hela internet som aldrig hört talas om Braid och vet inte om jag vågar spela det heller efter att ha hört Peter prata om det. Han fick det att låta som att det här spelet verkligen mindfuckar dig ner till ångestens djupa avgrund. Men man kanske kommer ur avgrunden som en starkare person när man väl klarat spelet?

    Bloopersen på slutet var så j*vla roliga! Mer sånt utspritt över er podcast-”säsong” tack. Och era ljudklipp ni klipper in blir verkligen klockrena.

    Kritiken jag kände var enbart det som tagits upp tidigare här bland kommentarerna, att ljudet på hela avsnittet känns lågt mot andra poddar/låtar etc i mobilen och att ibland kan vara svårt att hänga med när ni hoppar mellan story/gameplay/ljud men inget konkret tillfälle jag kommer på nu. Ser varmt fram emot nästa avsnitt!

  7. Minnesanteckning: Lyssna aldrig mer på PBYD när det ska lagas mat.
    (Ni får såklart gärna prata bebisbestyr, men då helst i en separat podcast dedikerad till just detta. Annars borde ni förse era kommande segment med varningssignal så fort det ska levereras föräldraskapssnack).

    Här försöker man varva Retroresan med andra spelpodcasts, också dyker Anders upp och kör en timme lyssnarkommentarer och off-topic så det står härliga till. Sicken jäkel.

    Med andra ord: Fortsätt köra, herrar gentlemän. Det här är bra.

Lämna ett svar till Victor Clausson - Revansch! Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *