Recension av New Super Mario Bros. 2

Ända sedan släppet så har de illavarslande tecknen funnits där.
Negativa recensioner, hårda ord på twitter ”Det sämsta Mario-spelet på Nintendokonsol!”, och det omtalade frenetiska sökandet av mynt i spelet gjorde mig orolig.

Jag tyckte nämligen väldigt mycket om det första New Super Mario Bros. som släpptes till Nintendo DS; det fångade rätt bra den plattformskärlek som cementerades i Super Mario Bros. 3 och Super Mario World. Även om det inte var något nytt och revolutionerande, så vart det samma universum som tidigare titlar och en mekanik som man lärt sig att älska, samt ett omspelsvärde i att man ska finna tre särskilda mynt på varje bana. Ett av mina absoluta favoriter till den konsolen faktiskt.

Tyvärr kan jag inte säga det samma om dess uppföljare.
En av de stora ”nyheterna” (lägg märke till de väl utplacerade situationstecknen) är målet att samla mynt. Det primära syftet med spelet är naturligtvis fortfarande att rädda prinsessan från Bowsers klor, men det finns även ett sekundärt mål, som dock aldrig motiveras eller förklaras, målet att samla ihop en miljon mynt. Alla som spelat ett Mario-plattformspel tidígare förstår att det skulle ta en ofantligt tid att samla ihop så mynt, så därför finns det olika föremål i spelet som ökar på ditt pengasamlande. Att samla ihop ett antal hundra mynt på varje bana blir därför standarden, vilket tyvärr bandesignen lider av eftersom det mer handlar om mynt än om plattformsperfektion.
Den oerhörda mängden insamlade mynt leder även till en ofantligt många extraliv (för att öka gränserna från 100 mynt = 1 extraliv har visst aldrig kommit på tal) så efter ett par timmar spelande så har jag över 100 liv i min bank!
Många liv kanske kan vara försvarbart, men i NSMB 2 är motståndet patetiskt lätt, något som gör mig oerhört besviken. Utmaningen är såpass låg så att om man dör tre gånger i rad på samma bana, så startar man med ett guldigt Tanooki-löv, som gör dig odödlig resten av banan.
Hur roligt blir det då, Nintendo??

Lägg även till en Bowser-fight som är ett hån mot tidigare spels episka finaler, så känner jag mig förolämpad av Nintendo och av Mario.
Detta är kanske ditt sämsta spel ändå?